Historien om Eifel
Ford Eifel er produceret fra 1935 til 1939, den er produceret i ca. 61000 stk.
Den blev internt i Ford kaldet C-modellen.
De små europæiske Forder blev, som hovedregel markedsført under navnet Ford Junior i Skandinavien.
Det hele startede med den engelske Y-model i 1932. I Tyskland hed Y-modellen Köln, og da C-modellen kom, blev den opkaldt efter bjergene omkring Køln: Eifel.
Ford Eifel var nu skabt, året var 1935.
Köln og Eifel afveg mere fra de engelske udgaver end det ydre design viser.
Afvigelserne var begrundet i Adolf Hitlers krav om at mindst 50 % af komponenterne skulle være tysk fremstillet.
Derfor blev produktion af motorer taget op i Køln, ligesom der er Boge støddæmpere, andre tændingsnøgle og lyskontakt og mange andre detaljer. På karosserisiden kom mange af de tyske karosserismedjer i arbejde, og der fremkom flere helt unikke tyske modeller i form af forskellige cabriolet og den typiske tyske Cabrio-Limousine.
I slutningen af 1936 starten af 1937 introducerede Ford Köln en version 2 af Eifel.
Dette var en faceliftet version, nyhederne bestod af:
- Nyt ydre design de fik den nye front alligatorfronten
- Nyt invendigt design mere hovedplads, større bagagerum og forsæderne mere polstret
- Nye forbedrede køreegenskaber pga. nye støddæmpere.
Der findes følgende modeller af Ford Eifel:
- 4 personeres limosine
- 4 personeres cabrioletlimosine
- 2 personers sportsroadster
- 2 personers cabriolet
Se også denne tyske reklame fra 1939