husum web

Historien om Eifel

Ford Eifel er produceret fra 1935 til 1939, den er produceret i ca. 61000 stk.

Den blev internt i Ford kaldet C-modellen.

De små europæiske Forder blev, som hovedregel markedsført under navnet Ford Junior i Skandinavien.


Det hele startede med den engelske Y-model i 1932. I Tyskland hed Y-modellen Köln, og da C-modellen kom, blev den opkaldt efter bjergene omkring Køln: Eifel.

Ford Eifel var nu skabt, året var 1935.

Köln og Eifel afveg mere fra de engelske udgaver end det ydre design viser.

Afvigelserne var begrundet i Adolf Hitlers krav om at mindst 50 % af komponenterne skulle være tysk fremstillet.

Derfor blev produktion af motorer taget op i Køln, ligesom der er Boge støddæmpere, andre tændingsnøgle og lyskontakt og mange andre detaljer. På karosserisiden kom mange af de tyske karosserismedjer i arbejde, og der fremkom flere helt unikke tyske modeller i form af forskellige cabriolet og den typiske tyske Cabrio-Limousine.


I slutningen af 1936 starten af 1937 introducerede Ford Köln en version 2 af Eifel.

Dette var en faceliftet version, nyhederne bestod af:


Der findes følgende modeller af Ford Eifel:

Se også denne tyske reklame fra 1939


Mac logo


Links til vores sider

HUSUM4180
Ford Eifel
Historie
Restaurering
Præstationer
Udstilling og løb
Galleri Eifel
National køredag 09
Detaljer fra National køredag 10
National køredag 10
Kørsel konfirmation 10
National køredag 12
Slagelse - Korsørløb 15
Links


Anbefal denne side
Modtagers e-mail:


Kontakt web ansvarlig

Bo Husum
Mail